لوله پی وی سی PVC
نوشته شده توسط : میرزایی

لوله های Polyvinylchloride

 

لوله پی وی سی PVC یکی از انواع لوله های پلیمری یا اصطلاحا پلاستیکی می باشد. PVC مخفف کلمه ی Polyvinylchloride (پلی ‌وینیل کلراید) می باشد که یکی از گسترده‌ترین تولیدات مصنوعی در جهان است.

پی وی سی (PVC) نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است که در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی نیز محسوب می شود. محصولات مشتق شده از پی وی سی قیمت ارزانی دارند و نصب آن ها نیز دشوار نیست.

شرکت معروف پلیکا ( پولیکا ) اولین تولید کننده لوله های پی وی سی می‌باشد و از این رو لوله های پی وی سی نام خود را از این شرکت گرفته اند و به لوله پلیکا معروف شده اند. در ایران همچنان لوله های پی وی سی را لوله پلیکا می گویند.

در سال های اخیر تحقیقات و پیشرفت های بسیاری در ساخت انواع لوله‌ PVC صورت گرفته است که این پیشرفت هم در تولید مواد اولیه و هم در ماشین آلات تولید لوله پی وی سی PVC بوده است. استفاده از فرمولاسیون مناسب جهت تولید لوله‌های UPVC موجب می‌شود تا مطابق با استانداردهای NSF 61-62 بتوان از این لوله ها جهت انتقال آب آشامیدنی نیز استفاده نمود و اطمینان حاصل کرد که مقادیر سرب، قلع و سایر عناصر سمی نظیر جیوه، کرم، کادمیم و باریم پائین تر از حدود مجاز استاندارد باشد.

لوله های پی وی سی PVC به دلیل تنوع بسیار زیاد خود تقریبا برای هر کاری یک مدل مخصوص دارند که در مقایسه با جنس های دیگر بسیار مناسب و کاربردی هستند. این لوله ها از پلاستیک فشرده ساخته شده اند و بسته به نوع خود دارای ضخامت و انعطاف پذیری متفاوتی هستند. لوله پلیکا به دلیل مزایای بسیار زیادی که در مقایسه با لوله های فلزی و سیمانی دارد به سرعت جای خود را در صنعت، کشاورزی و ساختمان سازی باز کرده و بی یکی از پر کاربردترین اجناس مبدل شده است.

 

لوله پی وی سی PVC

 

موارد مصرف لوله پی وی سی

 

  • انتقال فاضلاب‌های خانگی
  • کاربردهای شهری و صنعتی
  • شبکه‌های آبرسانی تحت فشار
  • پوشش کابل‌های شبکه برق و نیرو
  • پوشش کابل‌های مخابراتی

 

انواع لوله‌های پلیکا PVC

 

لوله‌های PVC در انواع مختلفی تولید و عرضه می گردند. این محصولات هر کدام کاربرد مخصوص به خود را دارد، اما معمولا لوله پلیکا برای انتقال سیالات در فشار کاری کم یا بدون فشار استفاده می گردد. لوله‌های پی وی سی PVC در کاربردهای زهکشی نیز مورد استفاده قرار می گیرند که بسیار قابل اطمینان هستند.

لوله های پی وی سی در انواع مختلف تولید می شوند و دو دسته اصلی دارند:

۱-  Pushfit PVC كه تازه ترین و جدیدترین سیستم شبکه فاضلاب در دنیا از این لوله ها استفاده می کنند. طول عمر زیاد، نصب راحت و آسان و کارایی فوق العاده باعث شده تا این نوع لوله پی وی سی به مرور جایگزین سیستم های قدیمی که از لوله های چدنی برای انتقال فاضلاب استفاده می کردند، شود. سیستم لوله  پی وی سی PVC پوش فیت علاوه بر خصوصیاتی همچون راحتی و سهولت در نصب باعث شده تا نسبت به نشست های ساختمانی از خود انعطاف پذیری نشان دهد و از نشتی جلوگیری نماید. استفاده از لوله های پی وی سی به دلیل فشردگی و مقاومت بالا موجب تضمین طول عمر زیاد این لوله ها می گردد.

۲- لوله PVC یا لوله پلیکا چسبی : این لوله های پی وی سی معمولی که در رنگ های خاکستری، سفید و ... تولید می شوند، ساده ترین نوع لوله های PVC هستند. این لوله پلیکا در فرآیند تحت فشار تولید می گردند و می توان از آنها برای انتقال سیالاتی که فشار بالایی دارند استفاده کرد. تنوع لوله و اتصالات پلیکا باعث شده که بتوان از آن در جاهای متعددی استفاده کرد که خود مزیت ویژه ای به حساب می آید. سطح صیقلی و صافی که داخل لوله ها دارد، اصطکاک را به حد صفر رسانده و باعث می شود که سیالات به راحتی و سریع از آن عبور کنند. این مسئله موجب می شود رسوبات ناشی از فاضلاب و همچنین رسوبات کلسیمی آب به جداره لوله ها نچسبد و ایجاد گرفتگی نکند.

 

لوله پی وی سی PVC

 

مزایای استفاده از لوله های PVC

 

ویژگی های زیاد لوله پی وی سی سبب شده این محصول محبوبیت بسیاری در میان همگان پیدا کند.

طول عمر بالا (طول عمری که از این لوله ها انتظار دارند، چیزی بین ۵۰ تا ۷۰ سال است. اما عمر بیش از 100 سال نیز برای لوله های PVC گزارش شده است)، مقاومت بالا در برابر خوردگی، دوام در برابر سیالات شیمیایی، انعطاف پذیری بالا، وزن سبک و در نتیجه حمل و نقل آسان، اتصالات متنوع برای آب بند کردن، دوام و استحکام در برابر ضربه، مقاوم در برابر شعله آتش و آتش سوزی، سرعت بالا در انتقال سیالات، نصب سریع و آسان، قیمت ارزان و مقرون به صرفه بودن از مزایای لوله های PVC است. همچنین سایزبندی مختلف لوله های پی وی سی باعث می‌شود که استفاده از آن‌ها برای تمامی مصارف ممکن و به صرفه باشد.

به علاوه لوله PVC ذاتاً در برابر خوردگی لوله های داخلی و خارجی زیر زمینی مصون است. مواد شیمیایی که معمولاً در فاضلاب بهداشتی تولید می شوند، هیچ تاثیری بر روی مواد ندارند. سطح داخلی صاف لوله PVC ، همراه با تصفیه آب، مقاومت بسیار خوبی در برابر بیوفیلم خورنده ایجاد می کند. لوله PVC در اثر حملات باکتری ها یا میکروارگانیسم های دیگر رو به زوال و خراب نمی شود و به عنوان یک ماده مغذی برای رشد باکتری ها، مفید نخواهد بود.

 

معایب استفاده از لوله پی وی سی

 

  • لوله های پی وی سی در برابر حرارت زیاد فرم و استحکام خود را از دست می دهند
  • لوله های پی وی سی خشک در برابر سرما بسیار حساس و شکننده می باشند
  • به علت قدرت مقاومت کم جداره این نوع لوله ها بایستی از فنر لوله بازکنی برای گرفتگی مجرای لوله ها استفاده نمود
  • در برار نیروهای خارجی دارای مقاومت کمتری هستند.

 

 

لوله پی وی سی PVC

 

گوشه ای از خدمات ما به شما

 

  • لوله پلی اتیلن
  • لوله کاروگیت
  • لوله و اتصالات مانیسمان
  • لوله کشی و جوشکاری پلی اتیلن
  • تجهیزات آبیاری و کشاورزی
  • لوله پلی اتیلن گازرسانی




:: برچسب‌ها: لوله پی وی سی PVC، خرید لوله پی وی سی PVC ,
:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: