لوله پلی اتیلن آبرسانی
نوشته شده توسط : میرزایی

لوله پلی اتیلن آبرسانی چیست؟

لوله پلی اتیلنی آبرسانی که با نام اختصاری HDPE معرفی می شود، از جمله لوله های انعطاف پذیر پلاستیکی است که همان طور که از نام آن برمی آید جنس آن از پلی اتیلن می باشد. این نوع لوله ها به رنگ سیاه بوده و با استفاده از یک خط آبی از سایر لوله های پلی اتیلنی متمایز می شوند. معمولا از این نوع لوله ها در کشور های پیشرفته برای جایگزینی خطوط لوله های بتنی و فولادی استفاده می کنند. علت این موضوع را می توان ویژگی های این نوع لوله ها نسبت به لوله های فولادی و بتنی بیان کرد.

برای تولید لوله پلی اتیلن از گرمانرم پلاستیک استفاده می شود. در واقع برای این کار از پلی اتیلنی با چگالی بالا استفاده می شود. استفاده از پلی اتیلن با چگالی بالا باعث می شود که لوله ها دارای پیوند مولکولی قوی شده و همین موضوع باعث می شود که از آن در خطوط لوله فشار قوی استفاده کنند. علاوه بر این، این نوع ماده ی پلی اتیلن نفوذ ناپذیر بوده و می توان از آن در شرایط حساس استفاده کرد.

 

 

لوله پلی اتیلن آبرسانی

 

 

کاربرد لوله Polyethylene

 

معمولا یکی از سوالات رایجی که در رابطه با لوله پلی اتیلن مطرح می شود این است که از این لوله ها در چه صنایعی و برای چه کاری استفاده می کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این نوع لوله ها استفاده از آن ها در بسیاری از صنایع مرسوم بوده و طیف گسترده ای از کاربرد را می توان برای آن در نظر گرفت. عمده کاربرد این نوع لوله ها، انتقال آب در داخل و خارج از شهر ها می باشد. از جمله کاربرد های دیگر لوله های پلی اتیلن آبرسانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • شبکه های آبرسانی برای انتقال آب
  • خطوط انتقال دوغاب
  • آبیاری روستایی
  • خطوط سیستم آتش نشانی
  • لوله های زهکشی
  • مجرای کابل های برق و مخابرات
  • آبشار طوفان

 

لوله پلی اتیلن آبرسانی

 

 

 

 

انواع لوله های Polyethylene

با توجه به این که از لوله پلی اتیلن در صنایع مختلفی استفاده می شود لازم است که آن را در اندازه و انواع مختلفی دسته بندی کنند تا بر اساس معیار های در نظر گرفته شده برای هر گروه، از آن ها در صنایع مختلف استفاده کنند. این نوع لوله ها در قطر های 16 الی 315 میلی متر تولید می شوند و رده فشاری در نظر گرفته شده برای آن ها 4 الی 25 اتمسفر می باشد.

اما علاوه بر اندازه و فشار لوله پلی اتیلن معیار دیگری هم برای دسته بندی این نوع لوله ها وجود دارد که آن هم بر اساس مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این نوع لوله ها می باشد. از همین رو لوله های پلی اتیلن آبرسانی را می توان به سه گروه زیر دسته بندی کرد:

1_ PE 63: این نوع لوله ها سال ها است که از چرخه مصرف حذف شده اند و در واقع می توان گفت که از جمله لوله های منسوخ شده می باشند. این نوع لوله های پلی اتیلنی وزن و ضخامت بیشتری نسبت به دو نوع دیگر داشته و هزینه ی تولید آن نیز نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است. در واقع علت منسوخ شدن این نوع لوله ها مقرون به صرفه نبودن آن است.

2_ PE 80: در تولید این نوع لوله ها میزان دانستیه افزایش یافته و به این ترتیب لوله ها می توانند فشار بیشتری را تحمل کنند. علاوه بر این با این روش می توان ضخامت و وزن لوله ها را کاهش داده و به این ترتیب هزینه های تولید را کاهش داد.

3_ PE 100: این نوع لوله پلی اتیلن از با کیفیت ترین و بهترین مواد اولیه تولید می شود. این نوع لوله ها ضخامت و وزن کمتری داشته و در عین حال می توانند بار کاری بیشتری را تحمل کنند. در دو نوع قبلی که معرفی شد، نور خورشید به مرور زمان باعث از بین رفتن لوله ها می شد. اما این مشکل در لوله های PE 100  برطرف شده و می توان آن را لوله هایی بسیار مقاوم در برابر نور خورشید معرفی کرد.

 

 

 

لوله پلی اتیلن آبرسانی

 

 

 

ویژگی های لوله پلی اتیلن آبرسانی

 

ممکن است با خواندن مطالب فوق این سوال برای شما پیش آمده باشد که چه دلایلی باعث شده است که استفاده از لوله پلی اتیلن به این شکل افزایش یابد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: ویژگی ها و مزایای در نظر گرفته شده برای این نوع لوله ها باعث شده است که از آن در صنایع مختلفی استفاده شود. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1_ طول عمر بالا: جالب است بدانید که لوله پلی اتیلن آبرسانی حداقل 50 سال عمر دارد و این موضوع یکی از دلایل اصلی برای استفاده از آن می باشد.

2_ مقاومت بالا در برابر فشار: یکی از ویژگی های مهم این نوع لوله ها مقاومت بالای آن در برابر فشار بوده و به همین دلیل هیچ گونه نشتی و استهلاک در این نوع لوله ها دیده نمی شود.

3_ مقاومت بالا در محیط های اسیدی و بازی: لوله های پلی اتیلن آبرسانی در برابر انواع محیط های اسیدی و بازی و مواد شیمیایی مقاوم بوده و در صورت مجاورت این نوع محلول ها با لوله های پلی اتیلنی هیچ گونه خوردگی و پوسیدگی در آن ها به وجود نمی آید. این موضوع یکی از دلایل مهم برای استفاده از این لوله ها در انتقال آب شرب است چرا که مقاومت این لوله ها در چنین محیط هایی باعث می شود که هیچ گونه ناخالصی در آب شرب به وجود نیاید.

4_ وزن کم: وزن پایین این نوع لوله ها نسبت به لوله های فولادی و چدنی باعث سهولت در استفاده از آن شده است.

5_ انعطاف پذیری بالا: این نوع لوله ها بسیار منعطف بوده و در شرایط فشار و دمای مختلف منعطف می باشند.

6_ آب بند بودن: لوله پلی اتیلن آبرسانی از جمله لوله های آب بندی شده می باشد که هیچ گونه نشتی در آن به وجود نمی آید و می توان برای استفاده بهینه از منابع آبی از آن استفاده کرد.

7_ مقرون به صرفه بودن: طول عمر بالا در کنار عدم نیاز به تعمیرات و نگهداری باعث شده است که از لوله های پلی اتیلن به عنوان لوله های مقرون به صرفه یاد شود.

 

نکات نصب

 

  • برای برش این لوله ها دقت کنید هنگام برش لوله پلی اتیلن آسیبی به لوله وارد نشود و سر لوله های پلی اتیلن آبرسانی سالم بماند. برای برش این لوله ها نیز از تجهیزات مخصوص نظیر اره دستی دندانه ریز برای لوله های پلی اتیلن آبرسانی با قطر کم و برای لوله های پلی اتیلن آبرسانی با قطر زیاد از ابزارهای مخصوص برش استفاده کنید.
  • سرشاخه های لوله های پلی اتیلن آبرسانی را قبل از نصب لوله خشک و تمیز نمایید.
  • برای نصب لوله های پلی اتیلن آبرسانی پیمانکاران موظف اند کلیه نکات در خصوص نصب لوله های پلی اتیلن آبرسانی را رعایت کنند.

 

در گذشته برای نصب و انتقال خطوط آب در شبکه آبرسانی از لوله‌های فولادی، بتنی و گاها سیمانی استفاده‌ می‌شد، اما این نوع لوله‌ها با گذر زمان دچار خوردگی شده و رسوب‌گذاری می‌کردند. به همین دلیل برای رفع این مشکل بزرگ،این مدل که از پر مصرف ترین لوله های پلی اتیلنی می باشد، طراحی و تولید گردید

کیان اتصال به عنوان نمایندگی گسترش پلاستیک با تولید لوله پلی اتیلن گازرسانی ، آبرسانی ، لوله کاروگیت و غیره و همچنین با ارائه خدمت در این حوزه می تواند شما را در داشتن خریدی مطمئن یاری نماید.





:: برچسب‌ها: لوله پلی اتیلن آبرسانی , قیمت لوله پلی اتیلن آبرسانی ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 31 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: